Bielarus.net Плятформа «Беларуская Салідарнасць» |
|||
Сусьветныя войны ХХ стагоддзя пачыналіся і завяршаліся па-рознаму. Пераход з аднаго стану (вайны) у другі стан (невайны) суправаджаўся часам кур’ёзнымі дзеямі. Мне ўспамінаецца адна музэйная вітрына ў паўночна-італьянскім горадзе Равэрэта. За шклом быў выстаўлены белы сьцяг, зь якім аўстрыйскія парляманцёры выйшлі да італьянскіх пазыцый у лістападзе 1918 года. Калі пачыналася І Сусьветная вайна, над Эўропай луналі тысячы і тысячы вышываных золатам і срэбрам сьцягоў, грымелі аркестры, натоўпы гукалі пампезныя лёзунгі. Калі праз чатыры гады над скрываўленымі траншэямі ахрыплыя галасы закрычалі: “Не страляйце! Мір!”, то для белага сьцягу давялося выкарыстоўваць выпадковую шпітальную прасьціну. Пра залатыя вышыванкі ня думалі людзі, агаломшаныя гіганцкімі разбурэньнямі і масавымі забойствамі. У 1918 годзе людзі не маглі сябе ўявіць, што на працягу жыцьця аднаго пакаленьня адбудзецца яшчэ адна сусьветная вайна, якая засьціць Першую вайну аб’ёмам зьнішчэньняў, злачынстваў і нянавісьці. Што разьвяжуць яе дзьве разгромленыя ў вайне імпэрыі, якія пройдуць гвалтоўным шляхам унутраных пераўтварэньняў, — Нямеччына і Расея. Аказаліся, аднак, неістотнымі фактары сацыяльна-палітычных інавацыяў у гэтых дзьвюх краінах, якія ў выніку рэвалюцыяў пазбавіліся ад манархіі, зьмянілі дзяржаўную сымволіку і афіцыйную лексіку. Ваймарская канстытуцыя пачыналася юрыдычнай галаваломкай 1-га артыкула: “Das Deutsche Reich ist eine Republik” (“Нямецкая Імпэрыя ёсьць рэспублікай”). СССР быў абвешчаны “пралетарскім раем” і “отечеством всех трудящихся планеты”. Імпэрскія амбіцыі і імпэрская агрэсіўнасьць атрымалі ў іх розныя фармулёўкі. У саветаў гэта была “сусьветная рэвалюцыя” і “утварэньне саюза савецкіх рэспублік усёй зямлі”. У немцаў паўстала пытаньне “Lebensraum” (“жыцьцёвай прасторы”) за кошт земляў іншых народаў. Праз шчыльнае супрацоўніцтва 20-30-х гадоў, Пакт аб ненападзеньні і дружбе 1939 года, праз сумеснае паглынаньне незалежных дзяржаваў у 1939-40 гадах два імпэрскія драпежнікі імкнуліся насустрач адзін адному, ішлі да непазьбежнага сутыкненьня і канфлікту. У тагачасных карыкатурах Гітлера і Сталіна паказвалі ў выглядзе двух гангстэраў, якія няшчыра ўсьміхаюцца адзін адному, а рукі іхныя гатовыя выхапіць схаваную зброю, каб зьнішчыць хаўрусьніка і партнёра. Калі крамлёўская хунта на працягу 1941-44 гадоў патрабавала ад заходніх краінаў “адкрыцьця другога фронту ў Эўропе”, то хунта крывадушна “забывалася”, што якраз савецка-германскі фронт быў “другім”. Што з 1 верасьня 1939 г. па 22 чэрвеня 1941 г. польскія, брытанскія, французкія войскі і невялікія арміі Бэльгіі, Нідэрляндаў, Грэцыі і Нарвэгіі спачатку змагаліся на “першым фронце” супраць нашэсьця гітлерскай кааліцыі, а потым ваявалі супраць фашызма на выгнаньні і ў Бітве за Англію. У той самы час СССР забясьпечваў агрэсараў стратэгічнымі матэр’яламі, сыравінай, збожжам, прадастаўляў ім свае базы, праводзіў з гітлерцамі сумесныя парады ў Горадне і Берасьце, дзяліў разам зь імі Эўропу. Масква ў адкрытую нахвальвала і падбадзёрвала бандытаў са свастыкай, ганьбіла абаронцаў эўрапейскіх айчынаў і кпіла зь іх. У мэмуарах гэнэрала Шарля Дэголя ёсьць цікавы фрагмэнт. Мэмуарыст згадвае ноч на 22 чэрвеня 1941 года. Войскі “Вольнай Францыі” толькі што выбілі з Бэйрута аддзелы Вішысцкага рэжыма (французкіх калабарантаў з немцамі). Радыё Масква на французкай мове паведамляла ў сьвет пра “дэголеўскіх памагатых міжнароднага капітала, якія зьдзейсьнілі акт агрэсіі на Блізкім Усходзе”. Такое паведамленьне гучала на радыёхвалях да 3.00 гадз. А 4.00 французкая рэдакцыя Радыё Масква выдала навіну: “Французкія антыфашысты пад кіраўніцтвам выдатнага патрыёта Дэголя вызвалілі Бэйрут ад гітлерскіх памагатых”. Імклівая мэтамарфоза маскоўскай гэбельсаўшчыны была зьвязана з тым, што гангстэр Гітлер пасьпеў выхапіць сваю зброю раней за гангстэра Сталіна. Апошні абвясьціў “велікую отечественную войну”, але ня вызваліў з ГУЛАГу мільёны людзей, асуджаных як “ворагі народа”. Маскоўскі фашызм заставаўся маскоўскім фашызмам нягледзячы на дэмагогію ў праваслаўным стылі пра Аляксандра Неўскага, Дзімітрыя Данскога, “святую Русь” і знакамітае сталінскае “братья і сёстры”, якое 3 ліпеня 1941 г. пралілося з рэпрадуктараў на падсавецкіх людзей. Крамлёўскі плян разгрому заходняй цывілізацыі рукамі немцаў і наступнага разгрому немцаў з грукатам праваліўся. Крамлёўская банда сур’ёзна пралічылася і вымушана была ратаваць сваю скуру любым коштам (знакамітае “мы за ценой не постоим”). Ад самага пачатку вайны шэраг народаў (польскі, фінскі, беларускі, украінскі, прыбалтыйскія) апынуліся паміж Сцылай і Харыбдай, паміж дзьвюх антычалавечых сістэмаў, якія счапіліся ў сьмяротнай бойцы і не хавалі, што імкнуцца да скарэньня, асіміляцыі і зьнішчэньня гэтых народаў. Злачынства накладалася на злачынства, зьверства на зьверства. Катынь і Ігуменскі шлях сталі знакавымі трагедыямі маскоўскага чалавеканенавісьніцтва. Германскія чалавеканенавісьнікі далёка не адсталі ад сваіх настаўнікаў (гестапа на працягу даваенных гадоў актыўна вучылася ў структурах НКВД і ГУЛАГа). Самаўпэўненасьць і фанабэрыя немцаў, тэрор супраць ваеннапалонных і мірнага насельніцтва пераканалі народы, што гітлерцы прышлі на іхную зямлю як зьнішчальнікі, а не як “вызваліцелі ад бальшавізма” (што сьцьвярджала гітлерская прапаганда). Перад нацыянальнымі элітамі паўстала задача захаваньня патэнцыялу нацыі і пазбаўленьня ад прыгнёту абодвух таталітарных гігантаў. У гады вайны Масква асабліва актыўна пакарысталася падначаленымі сябе народамі, кінуўшы ў вір вайны мільёны людзей. Жахі нямецкага тэрору шакіравалі нават некаторых немцаў, а ў падсавецкіх людзей выклікалі сапраўднае жаданьне граміць ворага. Камісары хлусьліва падказвалі ім, што пасьля вайны “всё будет иначе, справедливо, колхозов не будет”. Калі не хапала гэтых аргумантаў, за справу браліся СМЕРШ і заградатрады НКВД. Са свайго боку Гітлер пайшоў на ўтварэньне шырокіх структураў падпарадкаванай яму “Русской Освободительной Армии” генэрала Уласава толькі ў верасьні 1944 года, калі стаў відавочным стратэгічны правал нямецкай арміі. Кожны дзень вайны быў аплочаны незьлічонымі ахвярамі. Маскоўскія “геніі” у залатых пагонах гналі жаўнерскую масу ў лабавыя атакі, на мінныя палі, пад артылерыйскі агонь. Ніводная дзяржаўная сістэма не ваявала такім злачынным спосабам (нават Чынгіс-хан дбаў пра сваіх ваяроў). Нягледзячы ні на што жаўнеры зьдзяйсьнялі цуды гераізму і перамагалі магутнага ворага. Вядома, якім чынам Масква адудзячыла грузінаў, якутаў, украінцаў, беларусаў і як яна “вызваліла” ад фашызма народы замежнай Эўропы. Нацыянальны прыгнёт, ліквідацыя элітаў, асіміляцыя-русіфікацыя, навязваньне лакальных хунтаў з маскоўскай агентуры, эксплуатацыя нацыянальных багацьцяў і разбурэньне нацыянальных каштоўнасьцяў – вось “падзяка” і “вызваленьне” з рук падступнага маскоўскага Рэйха. Для мільёнаў людзей адзін страх зьмяніў другі страх. Дзьве сістэмы, якія па прыхамаці гістарычных абставін апынуліся на адным баку фронта, па-рознаму паставіліся да вайскоўцаў-пераможцаў і да ахвяраў вайны. У дэмакратычных краінах эўрапейскай цывілізацыі падчас вайны і пасьля яе сканчэньня прыкладаліся і прыкладаюцца дагэтуль вялікія намаганьні для таго, каб кожны забіты вайсковец быў дастойна пахаваны, каб было высьветлена імя кожнага палеглага. У міністэрствах абароны заходніх дзяржаваў дзейнічаюць адмысловыя дэпартамэнты, якія даглядаюць за могілкамі сваіх вайскоўцаў па ўсім сьвеце. Розьніца сьветапоглядаў адкрылася таксама ў адносінах да палонных. У заходніх гарадах людзей, якія вярталіся з палону, сустракалі як герояў – з аркестрамі, з кветкамі, дапамагалі ім вярнуцца да нармальнага жыцьця. Там з пасьляваеннага часу дзейнічаюць клюбы і аб’яднаньні былых вязьняў. Савецка-маскоўская сістэма кінула мільёны вызваленых з нямецкага палону людзей на пакуты і сьмерць у ГУЛАГу. Іх трактавалі як “здраднікаў” і “ворагаў народу”. На працягу дзесяцігоддзяў, да канца 80-х гадоў яны маўчалі пра сваю мінуўшчыну, расказвалі пра палон толькі шэптам. Жудаснае ваеннае злачынства (прычым, над сваімі людзьмі) маскоўская імпэрыя зьдзейсьніла праз некаторы час пасьля сканчэньня вайны. У 1946-47 гадах па загаду з Крамля НКВД зьбірала па савецкіх гарадах калек, якія прасілі міласьціну, апранутыя ў жаўнерскія гімнасьцёркі з мэдалямі (яны “портілі советскій пейзаж”). Няшчасных вывозілі за горад і расстрэльвалі ў падрыхтаваных ямах. Каля многіх беларускіх гарадоў ёсьць такія безыменныя магілы. Такім чынам крамлёўская хунта зьнішчыла сотні тысяч людзей. Амэрыканцы таксама клапаціліся аб сымволіцы, але ім у галаву не прыходзіла расплочвацца за гэта чалавечымі жыцьцямі. Акт аб капітуляцыі Японіі і заканчэньні сусьветнай вайны быў падпісаны на палубе флагманскага карабля ЗША “Місуры” 1 верасьня 1945 года. Над караблём адмыслова ўзьнялі амэрыканскі сьцяг, які павяваў над будынкам Капітолія ў Вашынгтоне 7 сьнежня 1941 года (у той дзень японцы напалі на амэрыканскую базу ў Пёрл-Харбары і распачалі вайну). Цырымонію падпісаньня капітуляцыі распачаў адмірал Хэлсі, які зачытаў зварот у мікрафон. Побач зь ім стаялі генэралы Вэйнрайт і Пэрсівал. Яны не былі самымі высокапастаўленымі чынамі ў амэрыканскіх узброеных сілах. Але іхная прысутнасьць у цэнтры значнай падзеі была не выпадковай. Гэта быў знак павагі да ўсіх вайскоўцаў, што пацярпелі найбольш у гэтай вайне. Першы генэрал патрапіў з войскамі ў японскі палон на Філіпінах, другі ў Сінгапуры. Абодва прайшлі праз цяжкую няволю ў японскіх лягярох разам са сваімі жаўнерамі. Заканчэньне Сусьветнай вайны ў Эўропе 8 траўня 1945 года (Victory-E) атрымала значна большы розгалас у сьвеце, чым канчатковы разгром імпэрыялістычнай Японіі і яе капітуляцыя ў Азіі ў першы дзень верасьня 1945 года (Victory-A). Ва ўсіх краінах, закранутых вайной, адбываліся стыхійныя маніфэстацыі радасьці, мільёны людзей сьвяткавалі заканчэньне кашмара. Старэйшыя людзі ўспаміналі, якое шалёнае сьвята адбылося ў гістарычным цэнтры Гомеля. Людзі танцавалі, абдымаліся, сьмяяліся, плакалі. Усім здавалася, што цяпер настане зусім іншае, шчасьлівае жыцьцё. Нейкі малады матрос схапіўся за шматмятровы дрот, што зьвісаў з паркавай вежы палацавага ансамбля Паскевічаў, і пачаў караскацца ўгару. Дрот абарваўся і юнак загінуў… Людзям сапраўды здавалася, што цяпер ніхто і нішто ня зможа спыніць, абмежаваць іх. Сталін і тут паказаў сваю дзікую пыху, загадаў падсавецкім людзям лічыць днём перамогі ня 8 траўня, а 9-е. Гэтая недарэчнасьць дзейнічае ў постсавецкіх краінах і дагэтуль. Але Сталін і ягоная хунта ставіліся да гэтага дня з насьцярожанасьцю і крывадушна. Да сьмерці Сталіна сьвята пад назовам “День победы” афіцыйна адзначалася 1 студзеня, разам з Новым годам (?!). Прапаганда тлумачыла гэты кур’ёз тым, што лішнім сьвятам-выходным будзе наносіцца шкода народнай гаспадарцы. Пасьля 1953 года 9 траўня сталі згадваць больш, але адчувалася па ўсім, што Крэмль ніколі не прыняў вынікі сусьветнай вайны як спаўненьне сваіх перадваенных праектаў. Перамогу яны лічылі частковай і непаўнавартаснай. У іх меркавалася заняць усю Эўропу да Ла-Маншу і арганізаваць паўсюль савецкі парадак. Упершыню 9 Траўня быў абвешчаны непрацоўным днём і дзяржаўным сьвятам у 1965 годзе (праз 20 гадоў пасьля вайны!). Я добра памятаю гэты цёплы сонечны дзень. Мы хадзілі па гомельскаму парку з бацькам. На ганку палаца Паскевічаў іграў габрэйскі духавы аркестар. Быў першы брэжняўскі год, пачыналася паступовая рэабілітацыя Сталіна. За два пасьляваенных дзесяцігоддзі беларусы ўжо пазбавіліся ад травеньскіх спадзяваньняў 45-га, якія аказаліся ілюзіямі. Ніхто не крычаў ура, усім хацелася спакою, каб ад іх адчапіліся хаця б у гэты дзень. Той “День Победы” ня быў яшчэ да такой ступені раскручаны афіцыёзам КПСС. Захоўвалася натуральная камэрнасьць адзначэньня ўгодкаў простымі людзьмі, якія ацалелі ў вайне. З кожным годам, аднак, крамлёўская хунта ўсё больш нахрапіста прыватызавала подзьвіг народа, стварала сваю пачварную міфалогію, усё больш нахабна падманвала людзей сфальшаванай статыстыкай. З крахам СССР у 1991 годзе здавалася, што ад людзей урэшце адчэпяцца з афіцыёзнай какафоніяй. І вось цяпер мы бачым, як 9 Траўня зноў ператвараецца ў манумэнтальны і няшчыры трыюмф “сістэмы”. Нэабальшавіцкая сістэма ўчэпіста трымаецца за гэты дзень, бо ўсё іншае ў іхнай савецкай гісторыі было з грукатам правалена, пра што сьведчылі навукова-тэхнічная адсталасьць, ізаляцыя краіны і здушанасьць духоўнага жыцьця. Формулу савецкай міфалогіі на ваенную тэму па-свойму вывеў А. Лукашэнка: “Знаете, товарішчі, война – это лучшее, что у нас было…” І яны напоўніцу карыстаюцца гэтым крывавым козырам. Апошнім часам накруцілі безьліч ваенных сэрыялаў з маладымі акцёрамі і актрыскамі, якія мізэрна ўдаюць з сябе Галівуд, абнавілі анталогію кніжак-выдумлянак. Ганяюць штодня танкавыя калёны па вуліцах гарадоў – рэпэціруюць “парад”. Савецкае бронеламачча не вытрымлівае нават гэтай прыгоды. Днямі на сумнавядомай плошчы Бангалор у Менску адзін з парадных танкаў загарэўся сам сабой. Цяперашнім старшакласнікам вядома, што танк даўно ўжо не зьяўляецца эфэктыўнай зброяй сучаснай вайны. У дэмакратычнай Беларусі гэтае шоў будзе прыкрыта. Дзень заканчэньня вайны будзе сапраўдным днём памяці аб героях і ахвярах народу. Ня будзе мілітарысцкага грукату і дэмагагічнага пустазвонства. Старэйшыя людзі і іхныя нашчадкі пойдуць у храмы, каб маліцца за душы палеглых і за мір на зямлі. На магілы часоў вайны будуць ускладаць кветкі і ўспамінаць кожнае імя. Будзе так, як прынята ў нашага міралюбівага эўрапейскага народа. Валеры Буйвал 8/5/2010 › Навіны |
Навіны ‹ Пошук:Каляндар:Ідзі і глядзі:НАРОДНАЯ ПРАГРАМА «ВОЛЬНАЯ БЕЛАРУСЬ» С. Навумчык. «Сем гадоў Адраджэньня, альбо фрагмэнты найноўшай беларускай гісторыі (1988-1995)» З. Пазьняк. «Прамаскоўскі рэжым» Зянон. Паэма «Вялікае Княства» З. Пазьняк. «Развагі пра беларускія справы» Курапаты беларуская сьвятыня Збор фактаў расейскага тэрору супраць беларусаў З. Пазьняк. «Беларуска-расейская вайна» «Гутаркі з Антонам Шукелойцем» (PDF) Беларуская Салідарнасьць:ПЛЯТФОРМА НАРОДНАГА ЯДНАНЬНЯ. 1. Беларуская Салідарнасьць гэта ёсьць плятформа Беларускага Адраджэньня, форма ідэйнай лучнасьці паміж беларусамі і пазыцыя змаганьня з акупацыйным антыбеларускім рэжымам. Яе дэклярацыя салідарнасьці простая і надзейная, па прынцыпу Каліноўскага: 2. Зьместам беларускага яднаньня ёсьць Беларуская нацыянальная дзяржава. Сымвалам Беларускай дзяржавы ёсьць нацыянальны Бел-Чырвона-Белы Сьцяг і гэрб Пагоня. 3. Беларуская Салідарнасьць стаіць за праўду Беларускага Адраджэньня, якое кажа: «Не правы чалавека галоўнае для беларусаў, а незалежнасьць і свабода, бо не бывае правоў чалавека пад акупацыяй». Трэба змагацца за свабоду і вызваленьне Беларусі, а не прасіць «правоў» у рэжыма і акупантаў. Акупанты правоў не даюць. Яны пакідаюць нам «права» быць рабочым матэрыялам дзеля іхных імпэрскіх інтарэсаў. 4. Беларуская Салідарнасьць сцьвярджае і абараняе дэмакратычныя каштоўнасьці народнага агульнанацыянальнага кшталту, якія мусяць шанаваць і бараніць усе беларусы перад небясьпекай агрэсіўнай пагрозы з Расеі і перад палітыкай антынацыянальнага рэжыму Лукашэнкі на Беларусі. 5. Беларуская Салідарнасьць мацуе грунт, кірунак дзеяньняў і ідэі беларускага змаганьня ў абарону беларускай незалежнасьці, мовы, культуры, беларускай нацыянальнай уласнасьці, маёмасьці і беларускай дзяржаўнай сістэмы дэмакратычнага існаваньня нацыі. 6. Усіх беларусаў як нацыю злучае і яднае беларуская мова, беларуская гісторыя, беларуская зямля, беларуская культура, беларуская дзяржава і ўся беларуская супольнасьць людзей Беларускі Народ. 7. Усе беларусы, незалежна ад сьветапогляду і палітычных кірункаў, яднаюцца дзеля абароны беларускіх каштоўнасьцяў, беларускіх сымвалаў і беларускіх нацыянальных інтарэсаў. 8. Формы дзейнасьці Беларускай Салідарнасьці могуць быць рознымі, але заўсёды павінна ўлічвацца антыбеларуская палітыка прамаскоўскага рэжыму на Беларусі і пагроза нашаму нацыянальнаму, культурнаму і дзяржаўнаму існаваньню. Таму ва ўсіх справах Беларусь перад усім. Трэба шанаваць усё беларускае. Шанаваць беларускую дзяржаўнасьць. Шанаваць беларускую мову і беларускі народ. Шанаваць беларускую зямлю і беларускую культуру. Шанаваць здабытак народнай працы. Беларус беларуса мусіць бараніць перад небясьпекай. Беларус беларусу мусіць дапамагаць. Беларус беларуса павінен падтрымліваць паўсюдна на Беларусі і ва ўсім сьвеце. Сябры й партнэры: |
Беларуская Салідарнасьць // 20002024 |