Bielarus.net Плятформа «Беларуская Салідарнасць» |
|||
29 чэрвеня ў Таварыстве беларускай культуры ў Летуве адбылася традыцыйная імпрэза, на якой узгадалі найбольш знакавыя юбілейныя даты гэтага месяца. Нягледзячы на тое, што было ўзгадана шмат якіх юбілейных дат, у дадзеным артыкуле хацелася б спыніцца толькі на некаторых, найбольш важных, паведамленьнях, што прагучалі з вуснаў дакладчыкаў. Тут прапануем распавяд пра СБМ. Праз адсутнасьць на пачатку акупацыі адукаванай нацыянальнай інтэлігенцыі цяжка было абудзіць нацыянальнае жыцьцё беларусаў. Беларускія кадры ў эміграцыі былі нешматлікія, таму кіраўніцтва мясцовай уладай выконвалі прыезджыя з Прыбалтыкі, альбо мясцовыя палякі. Вынікам былі шматлікія ахвяры беларусаў. Гаўляйтэр Кубэ задэкляраваў свабоднае разьвіцьцё гаспадаркі і культуры, нацыянальную сымволіку, павысіў кампетэнцыі Беларускай Народнай Самапомачы (БНС). Такім чынам ён спрыяў стварэньню апарату, які змог бы пераняць з нямецкіх рук кіраўніцтва ў Беларусі. СБМ ня быў інструмэнтам вярбоўкі моладзі ў Нямеччыну, не займаўся вярбоўкай у “Люфтваффэ”. Агітацыйныя плякаты пра гэта разьмяшчаліся па гарадах, у тым ліку і ў Вільні. Вось выказываньне актывіста СБМ Міхася Сенькі “ Не, мы ня думалі, што пад немцамі беларусы могуць стаць незалежнымі. Але больш за ўсё мы хацелі скарыстацца шансам для ўмацаваньня беларускай сьвядомасьці, каб падрыхтаваць кадры, якія не былі б папіхачамі ў чужынцаў, мелі б свой нацыянальны гонар. СБМ у гэтым кірунку зрабіў больш за ўсіх”. Марыя Ганько: “СБМ для таго пакаленьня маладых людзей – яркая старонка жыцьця. У сваіх успамінах людзі, як адзін, згадваюць агульны патрыятычны настрой, імкненьне стварыць свабодную ад маскоўскага таталітарнага рэжыму і русіфікацыі Беларусь – няхай сабе і пад нямецкім пратэктаратам. Гэта быў час патрыятычнага ўздыму; беларускія школы і гімназіі, набажэнства ў храмах — па беларуску”. Калі палітыку фашыстоўскай Нямеччыны лягчэй зразумець і крытычна ацаніць, то як успрыняць палітыку немцаў у Першай сусьветнай вайне? Але ж было дакладна тое ж самае. Немцы адчынялі беларускія сэмінарыі каб рыхтаваць настаўнікаў беларускай мовы, масава закладалі беларускія школы. Нават у Летуве ў гор. Шырвінты ў 1915 годзе пашпарты выдавалі на нямецкай і беларускай мове. Настаўніка, які канчаў у той час беларускую сэмінарыю, а потым працаваў у школе я асабіста ведаў і з ім сустракаўся. Таксама ў ТБК ёсьць нямецка-беларускі пашпарт 1915 года. Нажаль, толькі немцы, а не палякі ці саветы, дазвалялі і стваралі ўмовы выхоўваць моладзь у беларускім нацыянальным духу, праз азнаямленьне з гісторыяй Беларусі, вывучэньнем роднай мовы і культуры, працавітасьці і гераізму. Уплыў для выхаваньня мелі старыя і новыя беларускіе песьні, якія стваралі кампазітары: Мікола Шчаглоў, А. Камароўскі, Мікола Равенскі, М. Іваноў, Пётр Нядзьведзкі і інш. Сябрамі СБМ маглі быць беларускія юнакі і юначкі ад 10 да 20 год. Дзеля гэтага належыла дабраахвотна падаць заяву наступнага зьместу : ”Прашу прыняць мяне ў шэрагі Саюза Беларускай Моладзі. Я маю шчырае жаданьне вучыцца служыць Беларускаму народу і Бацькаўшчыне і забавязваюся выконваць усе загады і ўказанні маіх кіраўнікоў. Даю юнацкае слова гонару, што я арыйскага паходжаньня і беларускай нацыянальнасьці”. Ёсьць аснова меркаваць, што гэтым відныя беларускія палітычныя дзеячы праводзілі палітыку ўмацаваньня нацыянальных сілаў , каб у спрыяльных умовах змагацца за дзяржаўную незалежнасьць Беларусі. Так Польшча Пілсудскага стварала свае легіёны ў аўстрыйскай імперыі, каб падчас вайны мець магчымасьць аднавіць незалежнасьць Польшчы, таму часова яны былі зь немцамі і перамаглі. За ўдзел і дзейнасьць у СБМ савецкія ўлады каралі вялікімі тэрмінамі турэмнага зняволеньня і высылкай у канцлягеры Сібіры альбо на поўнач СССР. На працягу дзесяцігоддзяў пра сапраўдную дзейнасьць СБМ нават у друку вольнага сьвету не паведамлялося, а у Беларусі гэта падзея малявалася толькі ў чорных фарбах як калабаранства і здрада “савецкай радзіме” з прымусовай дэпартацыяй эмігрантаў у СССР. Людзі, зьвязаныя з дзейнасьцю СБМ вымушаны былі хавацца пад іншымі прозьвішчамі, каб наладзіць новае жыцьцё на эміграцыі. У Беларусі, як нідзе ў суседзяў, замоўчвалася ўсё што на самай справе тварылася падчас вайны , акрамя толькі таго што ўхвалялося змаганьне беларускага народу за камуністычную “савецкую айчыну”. Першымі, хто закрануў тэму фактычнай дзейнасьці СБМ у часе вайны, былі беларускія эмігранты ў ЗША і Канадзе. Толькі пасьля распаду СССР новае палітычнае становішча ў Беларусі давала надзею на рэабілітацыю СБМ. Вяртаньне з забыцьця культурнай дзейнасьці, песень СБМ і прозьвішчаў : Янкі Жамойціна, Веранікі Каткевіч, Надзеі Дземідовіч і іншых. Аднак аднаўленьню аб’ектыўнай гісторыі СБМ не спрыялі камуністычныя ўлады Беларусі і ўжо зусім варожае стаўленьне да СБМ заняло кіраваньне Беларусьсю А.Лукашэнкам. (Большы матэрыял на гэту тэму можна прачытаць у кнізе Юры Туронка “Людзі СБМ”. - інф - 11/7/2013 › Навіны |
Навіны ‹ Пошук:Каляндар:Ідзі і глядзі:НАРОДНАЯ ПРАГРАМА «ВОЛЬНАЯ БЕЛАРУСЬ» С. Навумчык. «Сем гадоў Адраджэньня, альбо фрагмэнты найноўшай беларускай гісторыі (1988-1995)» З. Пазьняк. «Прамаскоўскі рэжым» Зянон. Паэма «Вялікае Княства» З. Пазьняк. «Развагі пра беларускія справы» Курапаты беларуская сьвятыня Збор фактаў расейскага тэрору супраць беларусаў З. Пазьняк. «Беларуска-расейская вайна» «Гутаркі з Антонам Шукелойцем» (PDF) Беларуская Салідарнасьць:ПЛЯТФОРМА НАРОДНАГА ЯДНАНЬНЯ. 1. Беларуская Салідарнасьць гэта ёсьць плятформа Беларускага Адраджэньня, форма ідэйнай лучнасьці паміж беларусамі і пазыцыя змаганьня з акупацыйным антыбеларускім рэжымам. Яе дэклярацыя салідарнасьці простая і надзейная, па прынцыпу Каліноўскага: 2. Зьместам беларускага яднаньня ёсьць Беларуская нацыянальная дзяржава. Сымвалам Беларускай дзяржавы ёсьць нацыянальны Бел-Чырвона-Белы Сьцяг і гэрб Пагоня. 3. Беларуская Салідарнасьць стаіць за праўду Беларускага Адраджэньня, якое кажа: «Не правы чалавека галоўнае для беларусаў, а незалежнасьць і свабода, бо не бывае правоў чалавека пад акупацыяй». Трэба змагацца за свабоду і вызваленьне Беларусі, а не прасіць «правоў» у рэжыма і акупантаў. Акупанты правоў не даюць. Яны пакідаюць нам «права» быць рабочым матэрыялам дзеля іхных імпэрскіх інтарэсаў. 4. Беларуская Салідарнасьць сцьвярджае і абараняе дэмакратычныя каштоўнасьці народнага агульнанацыянальнага кшталту, якія мусяць шанаваць і бараніць усе беларусы перад небясьпекай агрэсіўнай пагрозы з Расеі і перад палітыкай антынацыянальнага рэжыму Лукашэнкі на Беларусі. 5. Беларуская Салідарнасьць мацуе грунт, кірунак дзеяньняў і ідэі беларускага змаганьня ў абарону беларускай незалежнасьці, мовы, культуры, беларускай нацыянальнай уласнасьці, маёмасьці і беларускай дзяржаўнай сістэмы дэмакратычнага існаваньня нацыі. 6. Усіх беларусаў як нацыю злучае і яднае беларуская мова, беларуская гісторыя, беларуская зямля, беларуская культура, беларуская дзяржава і ўся беларуская супольнасьць людзей Беларускі Народ. 7. Усе беларусы, незалежна ад сьветапогляду і палітычных кірункаў, яднаюцца дзеля абароны беларускіх каштоўнасьцяў, беларускіх сымвалаў і беларускіх нацыянальных інтарэсаў. 8. Формы дзейнасьці Беларускай Салідарнасьці могуць быць рознымі, але заўсёды павінна ўлічвацца антыбеларуская палітыка прамаскоўскага рэжыму на Беларусі і пагроза нашаму нацыянальнаму, культурнаму і дзяржаўнаму існаваньню. Таму ва ўсіх справах Беларусь перад усім. Трэба шанаваць усё беларускае. Шанаваць беларускую дзяржаўнасьць. Шанаваць беларускую мову і беларускі народ. Шанаваць беларускую зямлю і беларускую культуру. Шанаваць здабытак народнай працы. Беларус беларуса мусіць бараніць перад небясьпекай. Беларус беларусу мусіць дапамагаць. Беларус беларуса павінен падтрымліваць паўсюдна на Беларусі і ва ўсім сьвеце. Сябры й партнэры: |
Беларуская Салідарнасьць // 20002024 |