Bielarus.net Навіны // Аналітыка // Курапаты
be pl en
Беларуская Салідарнасьць
Bielarus.net
Плятформа «Беларуская Салідарнасць»

Зянон ПАЗЬНЯК: ПРА ВАЛЕРЫЯ ПАНАМАРОВА ДОБРАЕ СЛОВА Ў ВЯНОК ПАМЯЦІ

Прачытаў у сродках масавай інфармацыі сумнае паведамленьне аб зыходзе з жыцьця Валерыя Панамарова.

Калі ўспамінаю пра гэтага чалавека, ў памяці нечакана ўсплывае выказваньне Кан-Фу-Цы аб тым, што мудрасьць прыходзіць ад назіраньня за тым, як растуць дзеці. У 1962-63 гг. Панамароў, праўда, ня быў ужо дзіцём. Яму, як і мне, было каля дваццаткі, калі мы вучыліся на першым курсе акцёрства ў Беларускім Дзяржаўным Тэатральна-Мастацкім Інстытуце. Я абсалютна не ўспрымаў ягонай асобы сур’ёзна. Для мяне гэта быў маскалёк маленькага росту, гэтакі жыўчык, які падскокваў. Пасьля першага курсу ён недзе зьнік (здаецца, яго адлічылі па прафэсійным крытэры), і я назаўсёды забыўся пра існаваньне гэтага шустрага маладзёна з Расеі.

Мінула 32 гады. На Дзяды 1995 года ў пачатку лістапада я быў на фронтаўскім мітынгу ў Лошыцы каля Крыжа ў памяць ахвяраў расстраляных энкавэдзістамі беларусаў. Пасьля мітынгу я з жонкай Галінай і вялікая група фронтаўцаў паехалі ў кінатэатар “Зьмена” на прагляд кінафільма “На Чорных Лядах”, зьнятага паводле апавяданьня Васіля Быкава нейкім Панамаровым.

У фае нас чакаў ужо Васіль Уладзімеравіч і дырэктар кінатэатра – прыемная жанчына, якая арганізавала гэты прагляд. (Дадам, што пазьней лукашысцкая адміністрацыя разграміла і зачыніла гэты беларускі кінатэатар, а дырэктара зволіла.)

Мы сядзелі ў першым радзе і глядзелі з хваляваньнем. Нарэшце, думаю, ёсьць беларускае кіно, дзе маскоўскія бальшавікі паказаныя, як і належыць – акупантамі Беларусі.

Фільм усім спадабаўся. Былі доўгія воплескі і абмен думкамі. У фільме ёсьць выдатныя сцэны і добра зробленыя эпізадычныя ролі, хаця я адразу ўбачыў і недахопы, пра якія тут казаць ня буду, тым больш, што (як на маю думку) тут праблема ў самым творы Быкава.

Пасьля прагляду да мяне падышоў рэжысёр – ціхі сьціплы чалавек з павольнымі рухамі, нягучным голасам, з крыху вінаватым выглядам твару і загаварыў на слабой беларускай мове. Я прыгледзеўся і агаломшаны выгукнуў:
– Валерык, гэта ты?
– Я, — усьміхаецца ціхі чалавек, які ў юнацтве запомніўся мне заношчывым шустрым маладзёнам. – А што, непадобны? – пытае Панамароў.

Мы зь ім тады сардэчна пагаварылі. Я быў крануты да глыбіні душы. Вось табе і Валерык. Як здорава (думаю), што ён стаў асобай і не ператварыўся ў «вату». Валеры распавёў, як душаць яго фільм і яго асабіста. Прасіў дапамагчы. Я, памятаю, тады сказаў даволі рэалістычна, у сэнсе, што ва ўладу прыйшло такое “драньства”, якое будзе нішчыць усё беларускае, і што расейскае паходжаньне Валерыя тут яго не ўратуе. Трэба быць гатовым да ўсяго і ня мець ілюзій. Але будзем змагацца.

Цяпер я прачытаў, што кінакрытак спадарыня Фральцова параіла тады Валеру пасьля гэтага ягонага фільма самому застрэліцца.

Праўда, невядома, у якім кантэксьце былі сказаны тыя словы, але, відаць, у дрэнным кантэксьце, інакш бы Валеры ня быў бы так моцна ўражаны.

І вось тут другі сюжэт. У 1969-70 гг. у сэктар тэатра і кіно Інстытута Мастацтвазнаўства, Этнаграфіі і Фальклору Акадэміі Навук БССР, дзе я праходзіў асьпірантуру, прынялі маладую асьпірантку Ніну Фральцову. Гэтая дзяўчына з абліччам тыповым для сярэдняй паласы Расеі (як напісалі б расейскія этнографы) зьдзівіла мяне сваім вырабленым практычным рацыяналізмам. Мэта была адна – скончыць асьпірантуру і абараніць дысэртацыю. Ні ў якіх размовах пра палітыку, ідэалогію, культуру, праблемы яна ня ўдзельнічала, ацэнак не давала, і калі нешта пачыналі такое гаварыць – проста зьнікала. У выніку Ніна хуценька абаранілася з усімі цытатамі клясікаў марксізму, а я, прайшоўшы праз допыты КГБ, апынуўся на вуліцы з кляймом “буржуазнага нацыяналіста” і абараніўся толькі праз дзевяць гадоў у Ленінградзе, змагаючыся з сістэмай.

Фральцова ніякім бокам не была ўлучана ў праблемы беларускай культуры, і пасьля абароны дысертацыі зьнікла з далягляду і з кантэксту грамадзкай інфармацыі. Я думаў, што можа яна выехала куды-небудзь. А ж не, цяпер аказваецца, што яна жыла сабе тут, нават прафэсарам стала, Панамарова кусала.

А Валеры мяне тады зьдзівіў, па-добраму зьдзівіў. Вось табе і навучка, як няпроста бывае ў жыцьці, і як моцна ўплывала тады веліч Беларускага Адраджэньня на людзей таго часу. Вялікая і сьветлая будучыня магла быць у Беларусі. Кан-Фу-Цы праўду казаў пра мудрасьць.

Цяпер я даведаўся, што Валеры памёр у 73 гады. Ранавата, як на сучасны сьвет. У камандзе Трампа такія хлопцы яшчэ будуць рабіць палітыку Злучаных Штатаў. Але, відаць, кожнаму — яго.

Добрае слова мне хацелася б сказаць пра гэтага чалавека і падзякваць. Дзякуй, дарагі Валеры, што ў цяжкі час ты не кідаў каменьне ў наш бок, не зьневажаў наш народ, як іншыя, але спрычыніўся душой і чынам з падтрымкай для вялікай Беларускай нашай культуры. Вечная памяць.

11 студзеня 2017 г. Зянон ПАЗЬНЯК

12/1/2017 › Навіны


Навіны
Аналітыка
Актуаліі
Курапаты
Фотаархіў
Беларускія Ведамасьці
Змаганьне за Беларусь
Старонкі гісторыі
Цікавая літаратура

Пошук:




Каляндар:

Студзень 2017
П А С Ч П С Н
« Сьн   Люты »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Ідзі і глядзі:

НАРОДНАЯ ПРАГРАМА «ВОЛЬНАЯ БЕЛАРУСЬ»

С. Навумчык. «Сем гадоў Адраджэньня, альбо фрагмэнты найноўшай беларускай гісторыі (1988-1995)»

З. Пазьняк. «Прамаскоўскі рэжым»

Зянон. Паэма «Вялікае Княства»

З. Пазьняк. «Развагі пра беларускія справы»

Курапаты  — беларуская сьвятыня

Збор фактаў расейскага тэрору супраць беларусаў

З. Пазьняк. «Беларуска-расейская вайна»

«Новае Стагоддзе» (PDF)

«Гутаркі з Антонам Шукелойцем» (PDF)

Парсіваль

RSS


Беларуская Салідарнасьць:

ПЛЯТФОРМА НАРОДНАГА ЯДНАНЬНЯ.

1. Беларуская Салідарнасьць гэта ёсьць плятформа Беларускага Адраджэньня, форма ідэйнай лучнасьці паміж беларусамі і пазыцыя змаганьня з акупацыйным антыбеларускім рэжымам. Яе дэклярацыя салідарнасьці простая і надзейная, па прынцыпу Каліноўскага:
— Каго любіш?
— Люблю Беларусь.
— Дык узаемна.

2. Зьместам беларускага яднаньня ёсьць Беларуская нацыянальная дзяржава. Сымвалам Беларускай дзяржавы ёсьць нацыянальны Бел-Чырвона-Белы Сьцяг і гэрб Пагоня.

3. Беларуская Салідарнасьць стаіць за праўду Беларускага Адраджэньня, якое кажа: «Не правы чалавека — галоўнае для беларусаў, а незалежнасьць і свабода, бо не бывае „правоў чалавека“ пад акупацыяй». Трэба змагацца за свабоду і вызваленьне Беларусі, а не прасіць «правоў» у рэжыма і акупантаў. Акупанты правоў не даюць. Яны пакідаюць нам «права» быць рабочым матэрыялам дзеля іхных імпэрскіх інтарэсаў.

4. Беларуская Салідарнасьць сцьвярджае і абараняе дэмакратычныя каштоўнасьці народнага агульнанацыянальнага кшталту, якія мусяць шанаваць і бараніць усе беларусы перад небясьпекай агрэсіўнай пагрозы з Расеі і перад палітыкай антынацыянальнага рэжыму Лукашэнкі на Беларусі.

5. Беларуская Салідарнасьць мацуе грунт, кірунак дзеяньняў і ідэі беларускага змаганьня ў абарону беларускай незалежнасьці, мовы, культуры, беларускай нацыянальнай уласнасьці, маёмасьці і беларускай дзяржаўнай сістэмы дэмакратычнага існаваньня нацыі.

6. Усіх беларусаў як нацыю злучае і яднае беларуская мова, беларуская гісторыя, беларуская зямля, беларуская культура, беларуская дзяржава і ўся беларуская супольнасьць людзей — Беларускі Народ.

7. Усе беларусы, незалежна ад сьветапогляду і палітычных кірункаў, яднаюцца дзеля абароны беларускіх каштоўнасьцяў, беларускіх сымвалаў і беларускіх нацыянальных інтарэсаў.

8. Формы дзейнасьці Беларускай Салідарнасьці могуць быць рознымі, але заўсёды павінна ўлічвацца антыбеларуская палітыка прамаскоўскага рэжыму на Беларусі і пагроза нашаму нацыянальнаму, культурнаму і дзяржаўнаму існаваньню. Таму ва ўсіх справах — Беларусь перад усім. Трэба шанаваць усё беларускае. Шанаваць беларускую дзяржаўнасьць. Шанаваць беларускую мову і беларускі народ. Шанаваць беларускую зямлю і беларускую культуру. Шанаваць здабытак народнай працы. Беларус беларуса мусіць бараніць перад небясьпекай. Беларус беларусу мусіць дапамагаць. Беларус беларуса павінен падтрымліваць паўсюдна на Беларусі і ва ўсім сьвеце.


Сябры й партнэры:

Кансэрватыўна-Хрысьціянская Партыя - БНФ


Беларуская Салідарнасьць // 2000—2024